Οι αιτίες του άγχους

Κρίσεις πανικού, το πιο συχνό πρόβλημα άγχους
June 10, 2015
Βιταμίνη D και Εγκυμοσύνη
June 10, 2015
Show all

Οι αιτίες του άγχους

Άγχος, στρες αυτή η αίσθηση νευρικότητας ή φόβου μπορεί να γίνει μόνιμα κομμάτι της ζωής μας, της καθημερινότητάς μας ακόμη. Το καθημερινό στρες , ένα σύνηθες φαινόμενο για τον σύγχρονο τρόπο ζωής, μπορεί να προκαλέσει άγχος όμως πολλές φορές αυτό το άγχος μπορεί να γίνει μια μόνιμη κατάσταση της ζωής μας. Αν κάτι τέτοιο συμβαίνει είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τα μέτρα που μπορούμε να πάρουμε για να ελέγξουμε το άγχος.

Αιτίες άγχους

Φάρμακα: Μερικά φάρμακα που περιέχουν διεργετικές ουσίες ακόμη και αμφεταμίνη (κατηγορία ACHD)μπορούν να προκαλέσουν κρίσεις άγχους. Επίσης βρογχοδιασταλτικά που χορηγούνται για την αντιμετώπιση του άσθματος και άλλων αναπνευστικών προβλημάτων, ουσίες όπως καφεϊνη, νοκοτίνη, ή κοκαϊνη , αποσυμφορητικά για το κρύωμα , χάπια για δίαιτα, ή για αντιμετώπιση προβλημάτων θυροειδούς αλλά και τα αντικαταθλιπτικά, μπορεί να προκαλέσουν ή ν αυξήσουν το άγχος.

Δίαιτα: Μια μη ισορροπημένη δίαιτα μπορεί να επηρρεάσει τα επίπεδα άγχους. Ειδικά εάν τα επίπεδα κατανάλωσης της Βιταμίνης 12 (Β12) βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα.  Η βιταμίνη Β12 είναι μια βασική πρωτεΐνη, που παίζει πολλούς ρόλους στον οργανισμό, καθώς είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη και τη διατήρηση υγιούς του νευρικού συστήματος, για την παραγωγή του DNA και για τη δημιουργία των ερυθρών αιμοσφαιρίων.

Γεγονότα με έντονη φόρτηση και αγχώδεις διαταρραχές: Πολλές φορές το άγχος μπορεί να προκληθεί από ένα στρεσσογόνο γεγονός,  Αυτή η κατάσταση μπορεί να ποικίλει από το άγχος που προκαλεί μία εξέταση μέχρι πιο σοβαρά μετατραυματικά γεγονότα που προκαλούν διαταραχές όπως το PTSD Post traumatic stress disorder, η διαταραχή δηλαδή του μετατραυματικού στρές που προκαλείται συχνά από επιθέσεις ή ακόμη κατά τη διάρκεια εμπόλεμης κατάστασης.

Κρίσεις πανικού: Χαρακτηρίζονται συχνά από ξαφνική ένταση άγχους, Το άτομο που υποφέρει απ αυτό παρουσιάζει δυσκολία στην αναπνοή και έχει ένα αίσθημα πνιγμού.

Φοβίες: Υπάρχουν πολλοί τύποι φοβίας , κάθε ένας είναι διαφορετικός και συνδέεται με μια ακραία κατάσταση φόβου και άγχους, Οι φοβίες σχετίζονται με αισθήματα πανικού και έντονου άγχους όταν συνδέονται με το αντικείμενο ή την κατάσταση που τα προκαλεί.

Μερικά παραδείγματα φοβίας είναι τα εξής

Αγοραφοβία: Το άτομο αισθάνεται παγιδευμένο σε μέρη ή καταστάσεις όπου εμπλέκονται πολλοί άνθρωποι.

Κοινωνική φοβία: Φόβος για τις κοινωνικές εκδηλώσεις και τις παραστάσεις.

Η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (ΙΨΔ) .Χαρακτηρίζεται από διαρκείς Επαναλαμβανόμενες παρορμήσεις οι οποίες, εάν δεν εκπληρώνονται, προκαλούν έντονο άγχος. Η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή προκαλεί επαναλαμβανόμενεες άσκοπες πράξεις στο άτομο , οι οποίες λειτουργούν ως τελετουργικά που κάνει προκειμένου ν αποφύγει όπως πιστεύει τα ακραία ξεσπάσματα άγχους

Μετατραυματική αγχώδης διαταραχή (PTSD)  Μετά από τραυματικές εμπειρίες όπως πόλεμος, φυσικές καταστροφές, βιασμό, τροχαίο,  τρομοκρατική επίθεση, σεξουαλική ή σωματική κακοποίηση, παιδική παραμέληση , αιφνίδιο θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου, απαγωγή, το άτομο επαναβιώνει το δραματικό γεγονός. Μάλιστα αυτές οι υποτροπές μπορούν να επιμείνουν για αρκετά μεγάλο διάστημα μετά το δραματικό γεγονός και να προκαλούν συναισθηματικές και σωματικές αντιδράσεις απλά και μόνο με την ανάμνηση του περιστατικούτο άτομο , οι οποίες λειτουργούν ως τελετουργικά που κάνει προκειμένου ν αποφύγει όπως πιστεύει τα ακραία ξεσπάσματα άγχους

Οξεία διαταραχή άγχους : Έντονο άγχος που προκαλεί η επαναβίωση της εμπειρίας του τραυματικού γεγονότος . Ιδιαίτερα λίγο μετά το συγκεκριμένο περιστατικό.

Γενικευμένη διαταραχή άγχους: Πρόκειται για μία αγχώδη κατάσταση που βιώνει το άτομο σε καθημερινή βάση και σε διάρκεια μεγαλύτερη των 6 μηνών . Συνδυάζεται μάλιστα και με άλλες πηγές άγχους.

Οξεία αγχώδης διαταραχή που προκαλείται λίγο μετά το δραματικό περιστατικό που είναι η αιτία του. Στην περίπτωση αυτή το άτομο επαναβιώνει το περιστατικό που προκάλεσε την αγχώδη διαταραχή.

Άγχος που προκαλείται από προβλήματα υγείας που μπορεί ν αντιμετωπίζει κάποιος.

Ουσίες που προκαλούν διαταραχές άγχους: Σε ορισμένες περιπτώσεις τα συμπτώματα άγχους που βιώνει κάποιος είναι αποτέλεσμα κατάχρησης φαρμάκων ή ναρκωτικών ουσιών ή έκθεσης του ατόμου σε τοξικές χημικές ουσίες.

Διαταραχή άγχους που προκαλείται από χωρισμό: Συχνά τέτοιες καταστάσεις προκαλούνται σε παιδική ηλικία μετά από αποχωρισμό –απομάκρυνση του παιδιού από τους γονείς και τα γονεϊκά πρότυπα.

Συμπτώματα άγχους

Αίσθημα ανησυχίας – Υπεροξυγόνωση: Γρήγορες, βαθιές αναπνοές. – Εφίδρωση – Τρέμουλο – Αίσθημα αδυναμίας και κούρασης

Για τις γυναίκες: Στατιστικά περισσότερες γυναίκες διαγνώσκονται με διαταραχές άγχους απ ότι οι άνδρες.

Τραύμα: Όντας μάρτυρας ή ακόμη και ένας από τους πρωταγωνιστές μιας τραυματικής εμπειρίας, ιδιαίτερα εάν αυτή έχει συμβεί στην παιδική ηλικία προδιαθέτει για διαταραχές άγχους στη μετέπειτα ζωή του.

Η σύνθεση των μικρών στρεσογόνων παραγόντων ή το χρόνιο στρες που οφείλονται σε χρόνιες σοβαρές παθήσεις όπως ο καρκίνος, μπορεί να αυξήσουν τις κρίσεις της αγχώδους διαταραχής.

Προσωπικότητα: Μερικοί χαρακτήρες είναι περισσότερο επιρρεπείς στην αγχώδη διαταραχή. Συχνά διαταραχές προσωπικότητας σχετίζονται με την εμφάνιση διαταραχών άγχους.
Στενοί συγγενείς με αγχώδεις διαταραχές: Έρευνες έχουν αποδείξει ότι το άγχος μπορεί να έχει γενετικό υπόστρωμα. Αυτό σημαίνει ότι το να έχεις έναν στενό συγγενή με αγχώδεις διαταραχές αυξάνει τις πιθανότητες ν αναπτύξεις κάτι ανάλογο.

Χρήση ουσιών: Η χρήση φαρμάκων ή αλκοόλ μπορεί ν αυξήσει τις πιθανότητες ν αναπτύξης άγχως ή ακόμη χειρότερα να επιδεινώσει το άγχος που μπορεί να αισθανόμαστε.

Θεραπείες άγχους.

Υπάρχουν πολλές θεραπείες για το άγχος, οι πιο αποτελεσματικές όμως αποτελούν έναν συνδυασμό των παρακάτω:

Ψυχοθεραπεία: Αυτή η θεραπεία συνήθως περιλαμβάνει συνομιλία με τον ψυχοθεραπευτή , τον ειδικό σε αυτά τα θέματα. Στη διάρκεια των συνεδρίων με τον ειδικό μπορεί κανείς να εντοπίσει και να υπογραμμίσει τους παράγοντες που προκαλούν άγχος και τις πηγές του άγχους. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να αναπτύξει δυνατότητες ώστε να το καταπολεμήσει με την εμφάνισή του.

Φαρμακευτική αγωγή:
Αντικαταθλιπτικά χάπια. Οι διαταρραχές άγχους εμπλέκουν τους νευροδιαβιβαστές στον ανθρώπινο εγκέφαλο . τους μεταφορείς δηλαδή χημικών μηνυμάτων. Αντικαταθληπτικά που επηρρεάζουν ,μειώνουν δηλαδή τα επίπεδα των νευροδιαβιβαστών συχνά χρησιμοποιούνται στις κρίσεις άγχους. Για να υπάρξει επίδραση αυτών των φαρμάκων θα πρέπει να περάσουν μερικές εβδομάδες.

Υπάρχουν επίσης ορισμένα αγχολυτικά φάρμακα που χρειάζονται αρκετές εβδομάδες για να δράσουν . Όπως μάλιστα συμβαίνει συχνά με πολλά φάρμακα υπάρχουν και θετικά αποτελέσματα αλλά και παρενέργειες, όπως για παράδειγμα πονοκέφαλος , ναυτία , νευρικότητα και αυπνία.

Σε ορισμένες περιπτώσεις ακραίου άγχους λαμβάνονται ως σύντομη θεραπεία επειδή θεωρούνται εθιστικά, ηρεμιστικά. Ωστόσο προκαλούν σε ορισμένες περιπτώσεις παρενέργειες όπως υπνηλία, μειωμένο συντονισμό, προβλήματα ισορροπίας και μνήμης.

Μέτρα αντιμετώπισης του άγχους

Εντοπίστε και κατονομάστε την πηγή του άγχους σας για να το καταπολεμήσετε άμεσα. Επειδή αυτό είναι συχνά δύσκολο καλό είναι να κρατάτε ημερολόγιο των εμπειριών και βιωμάτων σας και να βρίσκεται την κατάσταση που προκαλεί το άγχος σας.

Τεχνικές χαλάρωσης: Γιόγκα, διαλογισμός, οραματισμός, μπορεί να θέσουν το άγχος σας υπό έλεγχο.
Πώς να εμποδίσουμε το άγχος

Κοιμηθείτε: Ο ύπνος είναι ένα βασικό κομμάτι της νοητικής υγείας. Σιγουρευτείτε ότι κοιμάστε αρκετά και καλά.
Αποφύγετε το αλκοόλ, το κάπνισμα και την κατανάλωση καφέ. Το αλκοόλ , η νικοτίνη και η καφεϊνη μπορεί να χειροτερέψουν το άγχος.

Άσκηση: Η σωματική άσκηση μπορεί να κάνει την καρδιά δυνατότερη και να ομαλοποιήσει το ρυθμό της ειδικά όταν βρίσκεστε σε φάση χαλάρωσης. Δοκιμάστε να ασκείστε για 20-30 λεπτά , τρεις φορές την εβδομάδα.

Πηγή: Medhelp.org