Κατάθλιψη, η σύγχρονη μάστιγα.
July 3, 2015
Εγκυμοσύνη και οδοντιατρική
July 8, 2015
Show all

Παιδιά και ίντερνετ, πότε η χρήση του είναι «ακατάλληλη»;

Είναι γεγονός ότι το διαδίκτυο είναι ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο το οποίο συμβάλλει στην ενημέρωση, στη γνώση και στην ψυχαγωγία. Γνωρίζει όμως ο γονιός σήμερα τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του, πώς μπορεί δηλαδή να προφυλάξει το παιδί του ενώ παράλληλα να του διδάξει τη σωστή χρήση του;

Αναφορικά με το πότε ένα παιδί μπορεί να αρχίσει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο δεν υπάρχει καθορισμένη ηλικία έναρξης. Έχει παρατηρηθεί πως ο μέσος όρος ηλικίας των παιδιών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο γίνεται ολοένα και μικρότερος. Στις ημέρες μας, σε πολλά σχολεία του δημοτικού τα παιδιά χρησιμοποιούν το διαδίκτυο στα πλαίσια του μαθητικού προγράμματος. Εξάλλου, πολλοί γονείς κάνουν χρήση του διαδικτύου στο σπίτι και είναι πιθανό τα παιδιά τους που τους βλέπουν να θελήσουν να συνδεθούν και εκείνα. Ας μη ξεχνάμε επιπλέον, πόσο μαγικό θα φαίνεται το internet στα μάτια ενός μικρού παιδιού ενώ παράλληλα παρατηρεί όλη αυτή την ποικιλία εικόνων και χρωμάτων.

Αυτό που κυρίως έχει σημασία και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή είναι ο τρόπος χρήσης από την πλευρά του παιδιού. Το διαδίκτυο σου δίνει τη δυνατότητα να αναζητήσεις και να βρεις τα πάντα. Έχει τη δυνατότητα να βρει κανείς πληροφορίες, βιβλία, παιχνίδια, να αγοράσει προϊόντα από όλο τον κόσμο, να επικοινωνήσει με ανθρώπους από άλλη χώρα, να δει πορνογραφικά sites και πολλά άλλα. Είναι αυτονόητο λοιπόν, πως θα πρέπει να υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα και έλεγχος από τους γονείς ή τους άλλους φροντιστές του παιδιού για τις ιστοσελίδες τις οποίες επισκέπτεται. Οι γονείς πρέπει να αφιερώσουν χρόνο για να εξηγήσουν στο παιδί ποιος είναι ο κατάλληλος και επιτρεπτός τρόπος χρήσης και να του πουν με ακρίβεια ποιοι κίνδυνοι υπάρχουν, τι θα πρέπει να προσέχει και πώς θα μάθει να τους αποφεύγει. Δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να δίνει από μόνο του προσωπικά στοιχεία ακόμα και αν του ζητηθούν ή να συνομιλεί με άγνωστα άτομα ή να συναντήσει σε κάποιο μέρος κάποιο από αυτά.

Επίσης, το παιδί πρέπει να μάθει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο με κανόνες και όρια καθώς αυτό εύκολα μπορεί να γίνει εθιστικό. Δεν θα πρέπει να αφιερώνει σε αυτό πολύ χρόνο και να αποσπά την προσοχή από τα μαθήματά του και τις εξωσχολικές του δραστηριότητες. Το να παίζει ένα παιδί παιχνίδια στον υπολογιστή δε θα πρέπει να αντικαταστήσει τη φυσική διαπροσωπική επαφή και το παιχνίδι με παιδιά της ηλικίας του. Οι γονείς οφείλουν να ενισχύουν τις φυσικές δραστηριότητες του παιδιού και να έχουν συμφωνήσει μαζί του πόσες και ποιες ώρες την εβδομάδα μπορεί να το χρησιμοποιεί, να υπάρχουν συγκεκριμένα όρια δηλαδή. Μπορούν επίσης να τοποθετήσουν τον υπολογιστή σε έναν κοινόχρηστο χώρο του σπιτιού (π.χ. στο σαλόνι) και όχι στο παιδικό δωμάτιο ώστε να μην μπορεί να απομονωθεί ανενόχλητο το παιδί στο δωμάτιο του. Τα παιδιά είναι απαραίτητο να μάθουν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με την καθοδήγηση των γονιών τους. Μπορεί λοιπόν να καθίσει ένας γονιός δίπλά στο παιδί του και να του δείξει τον κατάλληλο και ασφαλή τρόπο χρήσης. Τέλος, μπορούν να προμηθευτούν κατάλληλα λογισμικά που δεν επιτρέπουν την είσοδο σε σελίδες πορνογραφικού περιεχομένου ή σε άλλα ακατάλληλα sites για παιδιά.

Συνεργαζόμενος Ιατρός του EY Club 
Θεοδωρόπουλος Αργύρης – Ψυχολόγος MSc,Ψυχοθεραπευτής